1. Formål
Sikre en effektiv, korrekt og sikker håndtering av papirbasert og elektronisk post, inkludert sortering, stempling, journalføring og arkivering.
2. Omfang
Rutinen gjelder all posthåndtering i Vardø kommune, inkludert mottak, sortering, registrering, journalføring og behandling av e-post.
3. Ansvar
- Postmottak: Har ansvar for mottak, sortering, stempling og journalføring.
- Saksbehandlere: Har ansvar for å varsle postmottak ved spesielle behov som anbud eller annen dokumentasjon.
4. Postmottak
4.1 Mottak av post
- Alt postmottak foregår ved Servicetorget på Rådhuset.
- Fysisk post leveres av Posten til postkassen utenfor Rådhuset.
- Post som leveres direkte til enheter eller saksbehandlere skal arkivvurderes og leveres til sentralt postmottak.
- Det finnes ingen intern postombæringstjeneste.
4.2 Sortering av post
- All post åpnes og grovsorteres ved Servicetorget.
- Intern distribusjon skjer elektronisk.
- Aviser legges direkte til mottaker.
- Reklame og uadressert post vurderes og kasseres hvis arkivuverdig.
- Privat post skal ikke sendes til kommunal adresse.
- Feiladressert post returneres uåpnet.
5. Anbud
- Elektroniske anbud skal leveres via Mercell Tendsign.
- Fysiske anbud merkes "Anbud/Tilbud" og må ikke åpnes.
- Konvolutten stemples med dato, klokkeslett og signatur.
- Saksbehandler skal varsle postmottak om utgående anbud og frister.
6. Rekommandert post
- Kvitteres ut til postbudet ved mottak.
7. E-post
- Behandles med samme krav til sikkerhet og dokumentasjon som papirpost.
- Arkivverdig e-post journalføres i P360.
- Reklame og uanmodede tilbud makuleres eller vurderes for videresending.
8. Arkivvurdering
Arkivverdig post som skal journalføres:
- Saksdokumenter og klager (unntatt legeklager)
- Juridisk og historisk dokumentasjon
- Kontrakter, avtaler, forhandlinger, garantier, rapporter, tilbud, anbud mv. Ikke-arkivverdig post skal returneres eller makuleres.
9. Stempling, journalføring og skanning
- All papirpost stemples elektronisk med skannedato.
- Dokumenter skannes til PDF/A og journalføres i P360.
- Originaler oppbevares i 3 måneder før makulering.
10. E-posthåndtering
- Arkivverdig e-post registreres og flyttes til mappen "Behandlet".
- Ikke-arkivverdig e-post slettes eller videresendes.
11. Unntatt offentlighet
- Post merkes "Unntatt offentlighet" med hjemmel i P360.
12. Postjournal
- Publiseres ukentlig.
- Skal inneholde saksnummer, sakstittel, dato, type, journalposttittel, avsender/mottaker og saksbehandler.
- Følg gjeldende prosedyre for publisering i P360.
13. Kontaktregister
- Vedlikeholdes av postmottak.
- Nyregistreringer skal inkludere:
- Fullt navn
- Person-/foretaksnummer
- Adresse, telefon og e-post
- Registeret skal gjennomgås månedlig for dubletter og manglende info.
14. Kontaktinformasjon
- E-post til postmottak: postmottak@vardo.kommune.no
Laster...