Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Postrutiner for Vardø kommune

1. Formål
Sikre en effektiv, korrekt og sikker håndtering av papirbasert og elektronisk post, inkludert sortering, stempling, journalføring og arkivering.

2. Omfang
Rutinen gjelder all posthåndtering i Vardø kommune, inkludert mottak, sortering, registrering, journalføring og behandling av e-post.

3. Ansvar

  • Postmottak: Har ansvar for mottak, sortering, stempling og journalføring.
  • Saksbehandlere: Har ansvar for å varsle postmottak ved spesielle behov som anbud eller annen dokumentasjon.

4. Postmottak

4.1 Mottak av post
  • Alt postmottak foregår ved Servicetorget på Rådhuset.
  • Fysisk post leveres av Posten til postkassen utenfor Rådhuset.
  • Post som leveres direkte til enheter eller saksbehandlere skal arkivvurderes og leveres til sentralt postmottak.
  • Det finnes ingen intern postombæringstjeneste.
4.2 Sortering av post
  • All post åpnes og grovsorteres ved Servicetorget.
  • Intern distribusjon skjer elektronisk.
  • Aviser legges direkte til mottaker.
  • Reklame og uadressert post vurderes og kasseres hvis arkivuverdig.
  • Privat post skal ikke sendes til kommunal adresse.
  • Feiladressert post returneres uåpnet.

5. Anbud

  • Elektroniske anbud skal leveres via Mercell Tendsign.
  • Fysiske anbud merkes "Anbud/Tilbud" og må ikke åpnes.
  • Konvolutten stemples med dato, klokkeslett og signatur.
  • Saksbehandler skal varsle postmottak om utgående anbud og frister.

6. Rekommandert post

  • Kvitteres ut til postbudet ved mottak.

7. E-post

  • Behandles med samme krav til sikkerhet og dokumentasjon som papirpost.
  • Arkivverdig e-post journalføres i P360.
  • Reklame og uanmodede tilbud makuleres eller vurderes for videresending.

8. Arkivvurdering

Arkivverdig post som skal journalføres:

  • Saksdokumenter og klager (unntatt legeklager)
  • Juridisk og historisk dokumentasjon
  • Kontrakter, avtaler, forhandlinger, garantier, rapporter, tilbud, anbud mv. Ikke-arkivverdig post skal returneres eller makuleres.

9. Stempling, journalføring og skanning

  • All papirpost stemples elektronisk med skannedato.
  • Dokumenter skannes til PDF/A og journalføres i P360.
  • Originaler oppbevares i 3 måneder før makulering.

10. E-posthåndtering

  • Arkivverdig e-post registreres og flyttes til mappen "Behandlet".
  • Ikke-arkivverdig e-post slettes eller videresendes.

11. Unntatt offentlighet

  • Post merkes "Unntatt offentlighet" med hjemmel i P360.

12. Postjournal

  • Publiseres ukentlig.
  • Skal inneholde saksnummer, sakstittel, dato, type, journalposttittel, avsender/mottaker og saksbehandler.
  • Følg gjeldende prosedyre for publisering i P360.

13. Kontaktregister

  • Vedlikeholdes av postmottak.
  • Nyregistreringer skal inkludere:
    • Fullt navn
    • Person-/foretaksnummer
    • Adresse, telefon og e-post
  • Registeret skal gjennomgås månedlig for dubletter og manglende info.

14. Kontaktinformasjon

  • E-post til postmottak: postmottak@vardo.kommune.no
Laster...