Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Postrutiner

Postrutiner for Vardø Kommune

 

1. Formål:

Sikre en effektiv, korrekt og sikker håndtering av post i papirformat samt elektronisk post, inkludert sortering, stempling, journalføring og arkivering.

 

2. Omfang:

Rutinen dekker alle aspekter av posthåndtering, inkludert mottak, sortering, registrering, journalføring, og behandling av e-post.

 

3. Ansvar:

- Postmottak: Ansvarlig for mottak, sortering, stempling og journalføring av post.

- Saksbehandlere: Ansvarlige for å informere postmottak om anbud og andre spesifikke behov.

 

4. Postmottak:

 

4.1 Mottak av Post:

- Kommunens postmottak er lokalisert på Rådhuset, og det finnes ikke flere postmottak.

- Inngående post leveres av Posten direkte til postkassen på utsiden av Rådhuset.

- Post levert direkte til enheter og saksbehandlere skal arkivvurderes og deretter leveres til sentralt postmottak for stempling og registrering.

- Ingen intern postombæringstjeneste finnes i kommunen.

 

4.2 Sortering av Post:

- All post åpnes og grovsorteres ved servicetorget.

- Intern distribusjon skjer elektronisk.

- Aviser legges direkte til mottaker.

- Reklame og uadressert post gjennomgås av postmottak; arkivuverdig materiale kasseres.

- Privat post skal ikke sendes til kommunal adresse.

- Feiladressert post returneres uåpnet til Posten.

 

5. Anbud:

- Anbud skal primært leveres elektronisk via kommunens anbudsløsning Mercell Tendsign.

- Fysiske anbud skal merkes tydelig med "Anbud/Tilbud" og må ikke åpnes.

- Konvolutten skal stemples med "Mottatt" med dato, klokkeslett og underskrift. Deretter leveres den til saksbehandler.

- Saksbehandler skal varsle postmottak på forhånd om utgående anbud og frist for levering.

 

6. Rekommandert Post:

- Rekommanderte sendinger kvitteres ut til postbudet ved mottak.

 

7. E-post:

- E-post behandles som papirpost med samme grad av sikkerhet og dokumentasjon.

- Arkivuverdig e-post skal journalføres. Andre typer e-post, som reklame og uanmodede tilbud, skal vurderes for videresending eller makulering.

 

8. Arkivvurdering:

- Følgende post er arkivuverdig og skal journalføres:

  - Post som skal saksbehandles.

  - Klagebehandling (unntatt klager på legebehandling).

  - Dokumentasjon med juridisk eller historisk verdi.

  - Kontrakter, avtaler, forhandlinger, garantier, planer, rapporter, anbud, tilbud, høringer, og møtereferat.

- Andre typer post, som reklame og uanmodede tilbud, skal makuleres eller returneres til avsender.

 

9. Stempling, Journalføring og Skanning:

- All papirpost skal stemples med elektronisk stempel som inneholder skannedato.

- Alle dokumenter skal skannes og lagres i PDF/A-format.

- Originaldokumenter skal oppbevares i 3 måneder før makulering.

 

10. E-posthåndtering:

- E-post i postmottaksinnboks skal behandles slik:

  - Arkivuverdig post slettes.

  - Interessant arkivuverdig post videresendes uten registrering og slettes fra innboksen.

  - Arkivverdig post registreres i Public360 og flyttes til mappen "Behandlet."

 

11. Unntatt Offentlighet:

- Post som er unntatt offentlighet skal merkes med "Unntatt offentlighet" og aktuell hjemmel i journalkortet i Public360.

 

12. Postjournal:

- Postjournal publiseres ukentlig på Postjournal-nettsiden.

- Journalen skal inneholde saksnummer, sakstittel, dato, type, journalposttittel, avsender/mottaker og saksbehandler.

- Følg prosedyren for registrering i P360 Public Journal for publisering.

 

13. Kontaktregister:

- Vedlikeholdes av postmottak. Ved innlegging av nye kontakter skal følgende informasjon registreres:

  - Fullt navn

  - Personnummer/foretaksnummer

  - Adresse (hentes fra Folkeregisteret/Foretaksregisteret)

  - Telefonnummer

  - E-postadresse

- Kontaktregisteret skal månedlig sjekkes for dubletter eller manglende personnummer/foretaksnummer.

 

14. Kontaktinformasjon:

- E-post til postmottak: postmottak@vardo.kommune.no

 

 

Godkjent av: [Servicetorget] 

Dato: [13.08.24]  

Neste revisjon: [August 2024]

Laster...